سیکلت بانک
سیکلت بانک

گروه «مپنا» می‌تواند تحول بزرگی در صنعت موتورسیکلت ایران ایجاد کند

نژادیان: آذر 1399 خبری از مدیرعامل وقت مپنا (دکتر عباس علی‌آبادی- وزیر صمت) منتشر شد که موتورسیکلت برقی «شرکت پارس ژنراتور» با به کارگیری فناوری موتور محرک درون‌چرخ (in-wheel drive) طراحی شده است. اما تا امروز خبر توسعه‌ای دیگری از این قوای محرکه توسط این گروه مطرح نشد. هر چند هر روز می‌شنویم و می‌بینیم که گام‌های مهمی را در خصوص ایستگاه‌های شارژ وسایل‌نقلیه برقی برداشته است.

به گزارش سیکلت بانک به نقل از موتورسیکلت نیوز، محمدعلی نژادیان مدیرمسئول نشریه صنعت موتورسیکلت و مدیرعامل گروه چترا در یادداشتی نوشت: با توجه به پشتوانه علم و دانش گروه معظم مپنا و همچنین اقدام قبلی در ساخت و تولید قوای محرکه موتورسیکلت برقی این گروه می‌تواند در صنعت موتورسیکلت انقلاب کند.

متاسفانه به‌دلایل مختلف صنعت موتورسیکلت ایران نتوانست آن‌طور که نیاز کشور است داخلی‌سازی کند. البته یکی از دلایل آن قوای محرکه بنزینی بود که اگر همین الان هم بخواهند قوای محرکه سی‌جی ۱۲۵ سی‌سی ۶۰ سال پیش را داخلی‌سازی کنند، صرفا می‌توانند قطعات انجین را از چین وارد و سپس مونتاژ کنند. در نتیجه با توجه به همت و اراده وزیر صمت، گروه مپنا و حتی شهرداری تهران در خصوص بسترسازی جایگاه‌های شارژ موتورسیکلت و تولید نمونه اولیه قوای محرکه مپنا دیگر وقت آن رسیده است که این بار مپنا بر حسب مسئولیت اجتماعی به سراغ موتورسیکلت بیاید. زیرا، قدرت خرید مردم برای موتورسیکلت بنزینی در حال کاهش است و از طرفی حمل‌ونقل عمومی فرسوده است و مترو نیز فعلا پاسخگوی همه رفت‌وآمد مردم نیست. همچنین وضعیت بنزین نیز بحرانی است و از همه مهم‌تر وضعیت گرم شدن کره زمین است که هشدارهای آن با آتش‌سوزی‌های مختلف در کشورها به صدا درآمده است که وظیفه انسانی ما این است که به فکر محیط‌زیست و همه موارد ذکر شده باشیم.

در خصوص بازارشناسی صنعت موتورسیکلت نیز مدیریت مجموعه چترا حاضر است همه تجربیات حدود ۲۴ ساله خود در این صنعت را در اختیار گروه مپنا قرار دهد تا بلکه اتفاقات مبارکی در خصوص این وسیله‌نقلیه رخ دهد و مردم نیز از مزایای آن بهره‌مند شوند.

البته تا به امروز تقریبا در اکثر چیزها انقلاب تکنولوژی رخ داده است و فقط آن اتفاق مهم هنوز در باتری ایجاد نشده است و اگر روزی باتری تولید شود که زود شارژ شود، دیر شارژ آن تمام شود، سبک و ارزان باشد کلا دنیا چیز دیگری خواهد شد.

اما در حوزه موتورسیکلت نیز شرکت‌های نامی دنیا بی‌کار نبودند که نمونه آن کنسرسیوم ۴ شرکت ژاپنی برای تولید باتری موتورسیکلت برقی است که در سال ۲۰۲۰ ایجاد شد.

معرفی مپنا

گروه مپنا به عنوان یک شرکت تولیدی، صنعتی و بازرگانی بین‌المللی به همراه ۴۱ شرکت زیرمجموعه خود، در زمینه طراحی و احداث نیروگاه‌های حرارتی (بخار، گازی و سیکل ترکیبی) و همچنین اجرای پروژه‌های نفت و گاز و حمل و نقل ریلی و نیز در حوزه سرمایه‌گذاری خصوصی در این صنایع به صورت پیمانکار اجرایی کلید در دست (EPC) و سرمایه‌گذاری خصوصی (IPP) در سطح بازار ایران و منطقه فعالیت می‌کند.

گروه مپنا مجموعه‌ای صنعتى است مشتمل بر گروه مپنا به عنوان شرکت مادر، به همراه شرکت‌هاى متعدد تخصصى تابعه و وابسته به آن که در زمینه مهندسى، احداث و توسعه نیروگاه‌های حرارتى، نیروگاه‌هاى انرژى تجدیدپذیر، تأسیسات تولید همزمان برق و حرارت، تأسیسات تولید همزمان برق و شیرین‌سازى آب، مهندسى، اجرا و توسعه پروژه‌های نفت وگاز در خشکى و دریا و مهندسى و احداث پروژه‌های حمل و نقل ریلی، خدمات تصویربرداری پزشکی، برقی‌سازی، ارائه خدمات بهره‌برداری، تعمیر و نگهدارى در صنایع مذکور و نیز سرمایه‌گذاری و تأمین مالی پروژه‌هاى یاد شده در چارچوب انواع روش‌های قراردادی و سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند.

گروه مپنا سازنده طیف گسترده‌اى از محصولات پیشرفته صنعتى از جمله توربین‌هاى گاز و بخار، تجهیزات جانبی توربین، پره توربین، توربین بادى، بویلرهاى متعارف و بازیاب حرارت، ژنراتورهاى حرارتى و آبى، سامانه‌هاى حفاظت و کنترل، لوکوموتیوهاى مسافرى و بارى و توربوکمپرسور و ارائه کننده آرایه وسیعى از خدمات تعمیر و نگهدارى در کلاس جهانى است.

مپنا علاوه بر موفقیت در کسب سهم مشارکت پنجاه درصدى در توسعه ظرفیت نیروگاهى کشور و مشارکت مؤثر در توسعه پروژه‌هاى نفت و گاز، حمل و نقل ریلى و سلامت، توانسته است با تکیه بر کیفیت و قیمت رقابتى محصولات و خدمات خود در بازارهاى بین‌المللی حضور یابد.

گروه مپنا، با عنوان «شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران» یا به اختصار «مپنا» در ۲۲ مرداد ماه سال ۱۳۷۲ خورشیدی تأسیس ‌شد. هدف اصلی از تأسیس مپنا در ابتدا پیمانکاری عمومی پروژه‌های نیروگاهی به صورت کلید در دست بود و در اثر تحولات، مپنا از حوزه صرف پیمانکاری در دهه ۷۰ و تولیدکننده تجهیزات تحت لیسانس در دهه ۸۰، هم‌اکنون به مجموعه‌ای صاحب فناوری تبدیل شده است و در بین رتبه‌های برتر صاحبان فناوری توربین گازی در عرصه جهانی قرار گرفته است.

برای اطلاع بیشتر درباره مپنا اینجا را کلیک کنید.

انتهای خبر/

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question