سیکلت بانک
سیکلت بانک

مقایسه و بررسی بنللی و بلنتا، دو محصول دو سیلندر جوان پسند در ایران

در سال 1399 بازار موتورسیکلت شاهد ورود یک غول چینی دیگر به ایران بود که پیش‌بینی می‌شود خیلی سریع مورد استقبال قرار گیرد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، در این یادداشت سعی داریم تا محصول جدید «شرکت همتا خودرو آذربایجان» وابسته به «گروه تولیدی و صنعتی همتاز موتور» که در ایران با نام BLENTA Z249 عرضه می‌شود را معرفی و آن را با موتورسیکلت Benelli TNT249 S مقایسه کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

بلنتا زد ۲۴۹ یا همان Xgjao XGJ250 از جدیدترین محصولات چینی است که به‌عنوان یک رقیب سرسخت برای سوزوکی GW250 با نام «اینازوما» و همچنین کاوازاکی Z250 قرار گرفته است. البته این محصول ترکیبی از (یاماها، کی‌تی‌ام و ام‌وی ‌آگوستا) بوده که آن را خاص کرده است. از جمله یک قسمت چراغ جلو مانند سری «کی‌تی‌ام دوک» که حتی به لامپ DRL شبیه است، فقط تفاوت این است که در بالای آن چیزی شبیه روکش وجود دارد تا جلوه را بهتر کند.

بلنتا نه تنها «کی‌تی‌ام»، بلکه طراحی سری «ام‌وی آگوستا بروتال» ایتالیایی را بهره برده است که می‌توان آن را در طرح کاور و لبه کاور مخزن سوخت مشاهده کرد. همچنین می‌توان گفت که این موتورسیکلت از نظر طراحی شاسی و انجین مشابه سری یاماها آر ۲۵ یا MT25 است.

حال به مقایسه‌ای درخصوص ویژگی‌های فنی دو موتورسیکلت بنللی ۲۴۹ و بلنتا ۲۴۹ می‌پردازیم:

موتورسیکلت بنللی یکی از برندهای معروف ایتالیایی است که از سال ۱۳۹۴ توسط شرکت «نیکران موتور پاسارگاد» وارد بازار ایران شد و با تکیه بر این برند معتبر ایتالیایی توانست خیلی زود نام خودر را بر سر زبان‌ها بیاندازد. این موتورسیکلت طراحی شرکت بنللی است و کلا در چین تولید می‌شود. البته طبق اعلام شرکت نیکران موتور پاسارگاد تایرهای این مدل در حال حاضر از نوع رادیال برند پیرلی ایتالیا و زنجیرها نیز اورینگ‌دار از برند آرکی ژاپن استفاده می‌شود. همچنین چراغ‌های بنللی فول ال‌ای‌دی و کیلومتر شمار ال‌سی‌دی رنگی است. قابل ذکر است که مالک بنللی شرکت «چیان ژیانگ» است.

از نظر انجین موتورسیکلت بنللی ۲۴۹ از یک انجین ۴ زمانه با دوسیلندر موازی و مجموعا با حجم ۲۴۹ سی‌سی که هر سیلندر دارای ۴ سوپاپ است، بهره می‌برد که توسط رادیاتور آبی خنک می‌شود. توان خروجی این انجین برابر با ۳۱٫۵ اسب بخار ۱۱٫۰۰۰ دور در دقیقه و بیشینه گشتاور آن نیز به رقم ۲۱٫۲ نیوتن متر در ۹٫۰۰۰ دور در دقیقه می‌رسد که نیروی حاصل از این پیشرانه توسط یک جعبه دنده شش سرعته به چرخ عقب منتقل می‌شود.

همچنین موتورسیکلت بلنتا زد ۲۴۹ نیز مجهز به یک انجین ۴ زمانه دو سیلندر با حجم ۲۴۹ سی‌سی که هر سیلندر دارای ۴ سوپاپ است و این موتورسیکلت نیز توسط رادیاتور آبی خنک می‌شود. توان خروجی این موتورسیکلت نیز برابر با ۳۱٫۵ اسب بخار در ۱۱۰۰۰ دور در دقیقه و بیشینه گشتاور آن نیز برابر ۲۱٫۸۵ نیوتن متر در ۹۵۰۰ دور در دقیقه است و این نیرو از طریق یک گیربکس ۶ سرعته به محور عقب منتقل می‌شود.

هردو موتورسیکلت از کمک فنرهای تلسکوپی و به‌صورت معکوس بهره می‌برند که در عدم انتقال نوسانات جاده، به راکب به خوبی عمل می‌کند و دارای یک کمک فنر ساده در وسط شاسی است.

در سیستم ترمزگیری هر دو محصول برای ترمز جلو دیسک دوبل و عقب تک دیسک استفاده شده است و متاستفانه از نواقص هر دو محصول می‌توان به عدم مجهز بودن به سیستم ABS اشاره کرد.

منبع: موتورسیکلت نیوز

پایان پیام/

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question