سیکلت بانک
سیکلت بانک

همچنان خریدار موتورسیکلت‌هاى کار وجود دارد/ طرح هوندا کلیک چینى هنوز به‌طور کامل امتحان خود را پس نداده

نژاديان: اين كه عده اى مى گويند به دنبال جايگزينى موتورسيكلت هاى كار هستيم، فعلا در عمل انجام شدنى نيست. زيرا، با وضعيت تورم و بيكارى در ايران كه موتورسيكلت كار براى كسب درآمد بعضى از خانواده ها لازم است، در نتيجه بيان چنين مطالبى فقط يك شعار است.

به گزارش سیکلت بانک، محمدعلى نژادیان در یادداشتى نوشت: نباید از این موضوع غافل شد که هنوز موتورسیکلت هاى طرح سى جى مخصوصا ١٢۵ سى سى علاوه بر اینکه قیمت آن تقریبا کف قیمت یک موتورسیکلت بنزینى است، به راحتى با آن بار یا مسافر جابه جا مى کنند و همچنین در بازار داراى قطعات فراوان، ارزان و تعمیرات و نگهدارى راحت ترى نسبت به محصولات جدید مانند طرح هوندا کلیک دارند.

در ادامه به تاثیر دو قطب صنعت موتورسیکلت ایران یعنى گروه نیرو موتور و گروه کویر موتور که هر کدام به نوعى متفاوت مى توانند در روند این صنعت تاثیر داشته باشند، پرداخته مى شود. با ما همراه باشید.

نتیجه بازارسازى، بازارسنجى و بازاریابى چند شرکت موفق

در حال حاضر واردات محصولات روز دنیا به ایران باعث جایگزینى آنها با محصولات کار نخواهد شد بلکه کم کم بازارسازى جدیدى رخ مى دهد که در آن افرادى که از موتورسیکلت استفاده نمى کردند یا به موتورسیکلت هایى که در بازار موجود بود علاقه نداشتند را ترغیب به استفاده از این محصولات جدید مى کند. همانطور که در اواخر دهه هفتاد با ورود موتورسیکلت هاى مودناس و هیوسانگ توسط جهانرو این اتفاق رخ داد و یا در اوایل دهه هشتاد با ورود موتورسیکلت هاى پولسار ١٨٠ توسط همین شرکت بازارسازى جدیدى را شاهد بودیم.

در خصوص بازاریابى نیز مناسب است شرکت ها از تمام ظرفیت هاى تبلیغاتی موجود استفاده کنند. البته امروزه در دنیا کمپانى هاى بزرگ به این نتیجه رسیده اند که از بسترهاى تبلیغاتى اختصاصى و تخصصى حوزه خود براى فروش و تبلیغات استفاده کنند و این موضوع تا یک دهه آینده در همه صنایع ایران فراگیر مى شود.

این تغییر روند این پیام را دارد که بیلبوردهاى خیابانى و تبلیغات تلویزیونى و رادیویى بنا به دلایلى که در ادامه ذکر شده است، دیگر مثل گذشته تاثیر بلند مدت ندارند و چون هزینه هاى آن بسیار زیاد است، در نتیجه شرکت ها فقط مى توانند در یک مدت کوتاه بمباران تبلیغاتى کنند و بالا بیایند ولى به همان سرعت تاثیر این نوع تبلیغات از بین مى رود. در همین صنعت تجربه این نوع تبلیغات را در دهه هفتاد و هشتاد داشتیم ولى امروز آن شرکت ها یا نیستند یا در حاشیه قرار گرفته اند، زیرا مجدد نسل جدید وارد حوزه مشتریان جدید شرکت ها مى شوند. مخصوصا امروزه که نسلى را شاهد هستیم که حتى هنگام رانندگى و در خیابان ها سر بر گوشى هاى خود برده اند و با فضاى مجازى زندگى مى کنند و تلویزیون کمتر مى بینند و بیشتر علاقه به رسانه ها و سایت هاى تخصصى و اختصاصى دارند.

در همین راستا نیز گروه رسانه اى موتورسیکلت نیوز و نشریه صنعت موتورسیکلت تمام بسترهاى تبلیغاتى، بازاریابى و فروش را چه در خود و چه در سیکلت بانک و سیکلت کالا آماده کرده است. البته تا زمانى که شرکت ها در حال حاضر به دنبال تاسیس سایت هاى فروش خود هستند و تا زمانى که سختى ها، مشکلات و هزینه هاى سایت فروش را خود تجربه نکنند، اهمیت مارکت پلیسى مانند سیکلت کالا که در واقع فروش مستقیم آنها به مصرف کنندگان است براى آنها ملموس نخواهد شد.

قابل ذکر است که سیکلت کالا امکاناتى دارد که هیچ کدام از سایت هاى مطرح در ایران این امکانات را ندارند که یکى از مهمترین آن داشتن صفحه اختصاصى هر فروشنده با دسته بندى هاى اختصاصى آنهاست. یعنى خریدار علاوه بر این که محصول مورد نظر خود را در بین تمام دسته بندى هاى موجود مى تواند جستجو کند بلکه اگر تمایل به محصولات یک شرکت خاص داشته باشد مى تواند فقط در دسته بندى هاى آن شرکت جستجو کند و بسیار امکانات دیگر که تا کسى کار نکند براى وى قابل لمس نخواهد بود.

بومى سازى موتورسیکلت در ایران

 باید این واقعیت را پذیرفت که با شرایط فعلى کشور بومى سازى محصولات بنزینى نمى تواند یک شبه اتفاق بیافتد و باید همانند برنامه دو شرکت مذکور مرحله به مرحله انجام شود.

البته در خصوص موتورسیکلت هاى برقى نظرم برعکس است و عقیده دارم اگر بحث ایستگاه هاى شارژ، سوآپ و باترى هاى قابل تعویض به نتیجه مثبتى برسند، بومى سازى و تجارى سازى این دسته از محصولات خیلى سریع اتفاق مى افتد. زیرا فعالیت هاى علمى و عملى خوبى در این حوزه ها توسط شرکت معظم مپنا، دانشگاه ها، معاونت علمى ریاست جمهورى و شرکت هاى دانش بنیان در حال اجرا است و کاملا علمى و حرفه اى روى بحث تحقیق و توسعه در حال کار هستند.

تغییر پارادایم و تحول جدید در قطعه سازى موتورسیکلت ایران

در ابتدا به این نکته اشاره مى کنم که دوران صنعتی را می توان به چهار انقلاب تقسیم‌بندی کرد: 

١- در زمانی که «انقلاب کشاورزی» رخ داد، محور تولید انسان‌ها بودند و آن چیزی که تولید را افزایش می‌داد، سلامتی نیروی انسانی بود.

٢- در زمانی که «انقلاب صنعتی» رخ داد، محور تولید ماشین آلات شد و آن چیزی که تولید را افزایش می‌داد علاوه بر نیروی انسانی سلامت، روش استفاده از ماشین آلات بود و تفکر حاکم بر بازار این بود که ما جدا از هم هستیم و باید رقابت کنیم.

٣- این دوران نیز سپری شد و «انقلاب فراصنعتی» به‌وجود آمد. در این دوران محور تولید فکر انسان شد و آن چیزی که باعث افزایش تولید و فروش شد، خلاقیت بود و البته آن چیزی که خلاقیت را به‌وجود می‌آورد، آزادی تفکر و اندیشه است. در این دوران تفکر حاکم در بازار این شد که ما باهم در ارتباط هستیم و باید با یکدیگر همکارى و کمک کنیم.

۴- حال ما در دورانی زندگی می‌کنیم که می‌توان آن را عصر فضای مجازی نامید. در واقع بعد از سه دوره تغییرات و پیشرفت‌های بشر که انقلاب کشاورزی، انقلاب صنعتی و انقلاب فراصنعتی نامیده شد، حال با تغییرات و انقلاب جدیدی روبه‌رو هستیم که می‌توان آن را موج چهارم یا «انقلاب فضای مجازی» نیز نام نهاد. در واقع موج چهارم تکامل و توسعه یافته انقلاب فراصنعتی است که عصر اطلاعات و دانش بود. حال چشم انداز بازار در این دوره این است که ما یکی هستیم و باید همکاری خلاقانه را برگزینیم. حال با این مقدمه به سراغ بررسى صنعت موتورسیکلت ایران برویم.

طى چند سال گذشته گروه صنعتى نیرو موتور با نگرش جدیدى در حوزه قطعه سازى با رویکردى جدید و سرمایه گذارى زیاد، قدم اول را برداشت و خط تولید ساخت انجین، باترى و چند قطعه دیگر را برقرار کرد و سپس بعضى از آنها را به تولید انبوه رساند و همچنان بعضى از قطعات دیگر را در برنامه کارى خود قرار داده است و تا آنجا که اطلاع دارم بعضى از شرکت هاى مونتاژکننده موتورسیکلت هم اکنون بعضى از قطعات خود مانند باترى را از گروه تولیدى و صنعتى نیرو موتور تامین مى کنند که این موضوع را باید به فال نیک گرفت و در توسعه قطعه سازى بیشتر امیدوار بود.

البته شرکت هاى دیگر مانند گروه کویر موتور نیز شروع به تولید قطعات کرده اند که این موضوع نیز باعث خرسندى است.

رابطه قطعه سازان و مونتاژ کنندگان در (گذشته، حال و آینده)

در گذشته بعضى شرکت ها بر روى قطعه سازى کار مى کردند به فرض گروه صنعتى بنا مخصوصا شرکت جهانرو بعضى قالب هاى موتورسیکلت هاى بهمن که طرح ویو بود را تولید مى کرد و حتى آقاى بنا به دنبال تولید انجین بود که در نهایت عملیاتى نشد و یا شرکت نیرو محرکه یک زمانى به دنبال چنین استراتژى هایى بود که آن ها هم نتوانستند تولید انبوه داشته باشند.

اما فعلا در این حوزه دو شرکت با انگیزه به دنبال عملیاتى کردن قطعه سازى هستند تا مونتاژ را کاملا حرفه اى انجام دهند.

در خصوص رابطه انجمن قطعه سازان موتورسیکلت و انجمن صنعت موتورسیکلت نیز باید عرض کنم تا زمانى که براى برقرارى رابطه کارى خود نسبت به یکدیکر احساسى و خودخواهانه برخورد کنند به نتیجه منطقى نمى رسند. این موضوع را از نحوه بیان مصاحبه هاى آنها در رسانه ها عرض مى کنم.

در این خصوص بنده قسمتى را حق به قطعه سازان و قسمتى را حق به مونتاژکنندگان موتورسیکلت مى دهم و اعتقاد دارم که تنها راه همکارى بیشتر تغییر نگرش نسبت به گذشته و آگاهى به تغییر پارادایم هاى امروز و آینده است.

قطعه سازان نیز باید آسیب شناسى کنند. به هر حال همه مشکلات آنها به مونتاژکنندگان بر نمى گردد. هر چند همیشه به مونتاژکنندگان اعتراض داشته ام که بیشتر از قطعه سازان باید حمایت مى کردید و الان هم بهتر است حمایت یا حداقل شراکت کنید تا از ظرفیت هاى آنها استفاده شود تا این سرمایه عظیم نابود نشود.

در نهایت یادمان باشد که در قرن جدید گفتگو، کار تیمى، مطالعه، تحقیق و توسعه و همکارى صادقانه باعث پیشرفت همه جانبه این صنعت خواهد شد.

منبع: موتورسیکلت نیوز

پایان پیام/

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question